Dag 3 -Mina föräldrar

Elmano Correia och Eva Helldén.
Min mamma var en semestertjej från Göteborg, åkte mycket utomlands och tog en hel del naturbilder.
En gång när hon var i Madeira träffade hon en reseguide som hon föll direkt för, hon lyckades få honom til Sverige där dem gifte sig i Uddevalla, sedan blev han pappa till hennes fem barn. Dvs han blev min pappa ;)
Dem bodde på landet i ett fint hus nära havet och fick fem barn, då de byggde ut huset till ett mycket stort hus.
När jag var fyra år skiljde dem sig.
Jag var yngst och väldigt mammig av mig, ville vara med mamma hela tiden. jag började störtgråta så fort hon åkte för att åka till möten vilket hon gjorde hela tiden (inte konstigt när hon hade mer än ett jobb och jobbade inom fullmäktige och höll på med politik) och då jag inte lyckades tjata på henne att jag skulle få åka med när jag hörde henne komma hem sprang jag ut i hallen och var överlycklig och hoppade upp i hennes famn, hon luktade alltid så gott och var så fin med stora gröna ögon, rödbrunt kort hår, smal och lång och finkläder. ibland lyckades jag och Elin få åka med till hennes möten i stan, då vi satt tysta bredvid henne och lyssnade på något vi inte förstod någonting av, vi blev uttråkade och mamma ritade massa teckningar åt oss medans chefen trodde att hon skrev ner vad han sa.
Vi barn var väldigt bortskämda, vi fick allt vi pekade på tillochmed konstiga djur, jag som liten älskade djur, och jag fick vad jag ville. aa okej, inte farliga djur och så men..
jag ville visa upp henne vart jag än gick, hon kom ofta och hämtade mig på skolan och jag blev så glad så fort jag såg henne. hon lyste alltid upp mina dagar. ibland tog hon med mina "fräcka" djur till skolan för att visa mina vänner, vilket dem blev väldigt ivriga för. Ibland kände jag att mina vänner älskade henne lika mycket som jag gjorde. och ibland hände det att min mamma ringde mina vänner och frågade om de ville komma hem till oss, vilket jag tyckte mindre om. haha.
jag kunde bara sitta på min gunga och kolla på när mamma var ute och hängde tvätt och beundra henne.. haha. hon var alltid så glad och snäll
Vi hittade ofta på roliga saker, vi åkte till Liseberg, Danmark, vi åkte till våran sommarstuga och badade tillsammans.. osv. Min mamma var bäst på allt tyckte jag, hon var bäst på att vara bästa mamman, laga mat, rita, vara smart, räkna osv..
När jag växte upp så var det nästan bara jag som var bäst i hela världen, tyckte jag då. haha.. för mig var det bara barnsligt att vara snäll mot sina föräldrar, fast sedan växte man ju ifrån det och jag började umgås med min mamma och hon blev mer som en fjortisvän, vi klippte varandras hår, sminkade varandra och hade det kul. eller jag tyckte det var kul.
Mamma gick bort när jag var 15 år, men hon är fortfarande världsbäst!

Min pappa, Skitcool är han! det har jag alltid tyckt.. När jag var yngre skröt jag alltid om att han var portugis och har spelat fotboll som yngre, och kört massa rally i Madeiras brandta backar.
har alltid velat visa upp honom och har varit hur stolt som helst för att just han är min pappa, kände mig som en prinsessa när jag gick brevid honom mitt på stan och han presentera mig för alla hans vänner och bekanta. jag vill visa upp honom än idag.
Vad jag fattat det som av hans gamla historier så var han väldigt busig som yngre, även fast han skäller ut mig som en... jag vet inte vad, när jag varit liiite busig, tex när jag festat kanske.. haha, han är en bra pappa som lärt mig vad som är rätt och fel och uppfostrat oss bra (även fast jag glömmer bort vad han sagt ibland och gör motsatsen) men nu så.. ;)
När vi bodde med mamma så åkte vi till pappa varannan helg, hade jätte kul bara av att åka ut med bilen och han körde så fott och galet och vi satt där bak och fnissade.
numera sitter han och kollar tv mest fotboll, och ibland vill jag vara med när det är real madrid eller portugal som spelar, då sitter vi och skriker tillsammans. och när vi har tur så får vi se på våra favvoprogram ;)
han brukar berätta om sina historier som liten och får många frågor om våran släkt utomlands så allt är väldigt intressant det han pratar om. så att säga. ;)
när han inte kollar tv och är på bra humör så sätter han på hööög musik i huset, dock inte alls bra musik.. mer Fado (portugisisk musik)
Minns när jag var liten, då tyckte jag att pappa var "stilig". backslick, stora bruna ögon och stoora ögonbryn, ljust hår.. eller mer.. vitt. som han fick i uuung ålder, hoppas inte det inte går i arv... ? han är fortfarande lika stilig.  han är lång och smal, fast han äter godis hela tiden så magen växer ikapp ;)
När mamma gick bort trodde jag att ingenting skulle vara som förr, men när man har pappa vid sin sida så är allt underbart ändå, han har tagit hand om oss på bästa sätt och jag har världens bästa pappa som alltid finns där.
Jag har frågat honom vad han vill att jag ska bli när jag blev äldre för att jag vill göra han stolt, men då sa han bara "du ska inte fråga mig. du ska bli det du vill bli, det du blir lycklig av. så länge du är det så är jag det, och är alltid stolt"
nog om de, finns för mycket att säga men nu får det räcka.
kort sagt, jag har världens bästa föräldrar!



Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0